Dopolnjeno 17.1.2023 – Pojasnitev TRŽNEGA INŠPEKTORATA RS
V skladu s 15. členom ZVPot-1 mora podjetje pri znižanju cene blaga označiti prejšnjo in znižano ceno, pri čemer se za prejšnjo ceno šteje najnižja cena, ki jo je podjetje uporabljalo (vsaj) v zadnjih 30 dneh pred uporabo znižane cene (prvi in drugi odstavek 15. člena ZVPot-1).
Podjetje mora pri določanju najnižje cene upoštevati vse cene iz tega obdobja (tako redne kot morebiti znižane cene), pri čemer pa kot prejšnjo ceno podjetje lahko navaja le ceno, ki jo je uporabljalo na istem prodajnem mestu.
ZVPot-1 pa drugačna pravila v zvezi z definicijo prejšnje cene postavlja za blago, ki je na trgu manj kot 30 dni, za primere neprekinjenega postopnega zniževanja cene ter za blago pred potekom roka uporabnosti in hitro pokvarljivo blago:
– Za prejšnjo ceno pri »novem blagu« tako v skladu s tretjim odstavkom 15. člena ZVPot-1 šteje najnižja cena, po kateri je podjetje ponujajo blago pred znižanjem cene v obdobju, v katerem je bilo blago na trgu (= najnižja cena, po kateri se je blago prodajalo).
– V primeru neprekinjenega postopnega zniževanja cene (npr. določeno blago je znižano iz cene 100 eur, ki je sicer prej veljala 2 meseca, na 80 eur, nato brez prekinitve na 60 eur) se za prejšnjo ceno v skladu s četrtim odstavkom 15. člena ZVPot-1 šteje cena, ki je bila najnižja najmanj 30 dni pred prvo znižano ceno v neprekinjenem postopnem zniževanju cene (podjetje torej kot prejšnjo ceno označi ceno 100 eur ter znižano ceno 60 eur).
– Pri označevanju blaga, ki se prodaja po znižani ceni, ker mu bo v kratkem pretekel rok uporabe, in pri prodaji hitro pokvarljivega blaga po znižani ceni, pa se v skladu z drugim odstavkom 16. člena ZVPot-1 za prejšnjo ceno šteje cena, ki jo je podjetje uporabljajo neposredno pred uporabo znižane cene.
Navedene določbe 15. člena ZVPot-1 se nanašajo na kakršnokoli objavo znižanja cen, pri oglaševanju in tudi označevanju znižanj blaga, pri čemer se za objavo znižanja šteje navajanje znižanja v znesku, odstotku popusta ali na drug način, ki ima naravo znižanja cene blaga.
Za objavo znižanja cen tako npr. gre v primeru:
– navajanja odstotkov znižanja ali znižanja v določenem znesku v letakih ali drugih oglasih, na prodajnih mestih, ipd. (npr. podjetje navaja »30% popust« ali »popust v višini 10 eur«;
– navajanja nove (nižje) in prejšnje (višje) cene;
– uporabe drugih oblik, iz katerih izhaja, da gre za znižanje (npr. uporaba besed kot so »znižanje«, »ugodno«, »brez plačila ddv«, »razprodaja«, »posebna ponudba«, »posebna ponudba za črni petek«, »akcija« ).
Načeloma torej velja, da morata biti prejšnja in znižana cena označeni ob vsakem izdelku v spletni trgovini (na prodajnem mestu), prav tako pa tudi na mestih, kjer se morebiti oglašuje znižana cena tega izdelka.
Navedena zakonska določila pa podjetju ne preprečujejo, da ob objavi znižanih cen ne navede tudi drugih »referenčnih« cen (npr. cena, ki jo podjetje izven akcij šteje za redno ceno blaga, vmesnih cen ipd.).
Pri tem morajo biti te »referenčne« cene jasno obrazložene, hkrati pa ne smejo potrošnikov zavajati glede dejanske prejšnje cene (npr. s poudarjanjem »referenčnih cen« v primerjavi z velikostjo, izgledom prejšnje cene). V nasprotnem primeru takšna praksa podjetja predstavlja zavajajočo poslovno prakso po 49. členu ZVPot-1.
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo (tudi) v zvezi s 15. členom ZVPot-1 pripravlja Pravilnik o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga, ki bo objavljen v prihodnjih objavah v Uradnem listu RS.